دومين دوره مسابقات معماري دانشجويان سراسر كشور در موسسه آموزش عالي جواد يزد برگزار شد.

یزدفردا "دبير برگزاري اين مسابقات،‌ هدف از برگزاري اين دوره از مسابقات را كمك به احياء پيوند بين طراحي و اجرا در رشته معماري عنوان كرد و افزود: در حال حاضر وضع معماري كشور ما اينگونه است كه هيچگونه پيوندي بين طراحان و مجريان كار وجود ندارد.
سيد عباس زرگرچي در ادامه اظهار داشت: اين دوره از مسابقات براي دومين سال پياپي در موسسه آموزش عالي جواد يزد برگزار مي‌شود و 44 تيم و 230 نفر از دانشگاه هاي مختلف آزاد، پيام نور، غير انتفاعي،سراسري و آموزشكده ها حضور دارند و براساس موارد گفته شده در مسابقه شركت مي كنند.
وي گفت: هدف ما اين است كه پس از 2 سال برگزاري اين مسابقات به صورت ملي، اين مسابقات را در سال سوم به صورت بين المللي برگزار كنيم.
زرگرچي با بيان اين مطلب كه به هر گروه از دانشجويان گفته شده است تا ديواري را با مشخصات داده شده بسازند، از دكتر محمود رازجويان عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي، دكتر يزدان فر عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت، دكتر آيت‌اللهي مدير گروه رشته معماري دانشگاه يزد، فرحزاد عضو هيات علمي دانشگاه يزد و خانم مهندس چنگيزي عضو هيات علمي موسسه آموزش عالي جواد یزد به عنوان داوران اين دوره مسابقه نام برد.
وي ادامه داد: يكي از معيار هاي قضاوت نيز با توجه به نام سال جاري مبني بر اصلاح الگوي مصرف استفاده حداقل از مصالح و احداث حداكثر فضا مي باشد.

زرگرچي ديگر معيارهاي قضاوت داوران را كيفيت اجرا و طرح مناسب دانست.
وي گفت: 5 گروه برتر از شركت كنندگان لوح تقدير و 3 گروه جايزه دريافت مي‌كنند.

وي همچنين گفت: يك چهارم هزينه مسابقه از دانشجويان اخذ شده است و مابقي هزينه را موسسه آموزش عالي جوادالائمه يزد تقبل نموده كه جاي تشكر دارد.
اين عضو هيات علمي رشته معماري موسسه آموزش عالي جواد يزد با بيان اين مطلب كه رشته معماري در كشور ما با معضلات و مشكلات بسياري روبرو است اظهار داشت: در حال حاضر جايگاه معماران تعريف نشده است.

وي در ادامه به جدا بودن و عدم هماهنگي طراحي و اجرا، از ديگر معزلات رشته معماري اشاره كرد و گفت: در گذشته هماهنگي طراحي و اجرا به طور كامل رعايت مي‌شده است و اين هماهنگي مزاياي بسياري داشت كه از جمله مي توان به كاهش بسياري از هزينه ها و دوام كار اشاره كرد.
زرگرچي گفت: در حال حاضر مشاهده مي كنيم كه مثلا فردي در دفتر كار خود در يزد مي‌نشيند و براي روستايي در آذربايجان شرقي طراحي ساختمان مي‌كند.
وي از ديگر معضلات رشته معماري در كشور را بحث نظارت عنوان كرد و اظهار تاسف كرد: آن تعهدي كه بايستي در معماران ما وجود اشته باشد نيست و عموما اين مناقصه است كه حرف اول را مي زند و اين در حاليست كه در گذشته معماران ما چنان تقدسي داشتند كه هميشه در صف هاي نماز جماعت بايستي صف اول مي ايستادند.
عضو هيات علمي رشته معماري موسسه آموزش عالي جواد يزد مشكل ديگر معماري كشور را عدم هماهنگي بين موسسات آموزش عالي در اين رشته عنوان كرد و افزود: سعي ما بر اين است تا با برگزاري اين گونه مسابقات هماهنگي دانشگاههاي كشور كه اين رشته را تدريس مي‌كنند بيشتر كنيم كه با برگزاري اولين دوره آن در سال گذشته توانستيم در ارتباط و هماهنگي اين رشته ها تا اندازه اي موثر واقع شويم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا